Passend en uitdagend onderwijs
Voor ieder kind maken we het onderwijs zo passend mogelijk
Dat betekent dat we inzetten op de beste ontwikkelingskansen voor ieder kind. Dat geldt voor het kind dat gemiddeld presteert, voor het kind dat extra hulp nodig heeft op reken- taal- of sociaal-emotioneel gebied en voor het kind dat (ver) bovengemiddeld presteert.
We werken vanuit onderwijsbehoeften
Elke leerling heeft vanuit zichzelf een aantal onderwijsbehoeften. Deze behoeften samen met belemmerende en stimulerende factoren van de leerling verzamelen we op een leerlingoverzicht.
Van onderwijsbehoeften naar aanbod in drie niveaus
Zodra de onderwijsbehoeften duidelijk zijn, worden de lln per vakgebied geclusterd op drie niveaus: basis instructie, verlengde instructie of extra uitdaging.
Meestal is de dagelijkse zorg van de leerkracht voor zijn/haar kinderen in de groep voldoende. Het werken met een instructietafel geeft leerkrachten de mogelijkheid extra aandacht te besteden aan leerlingen die dat nodig hebben, of aan leerlingen die extra uitdaging nodig hebben.
Extra begeleiding omdat de leerstof moeilijk is
Wanneer een leerling de leerstof moeilijk vindt en de verlengde instructie van de leerkracht niet voldoende is, moet er nog beter worden uitgezocht wat een kind wel en niet kan. Hoe kunnen we als leerkrachten de stof zo aanbieden dat het kind het wel begrijpt? Om dit helder te krijgen is naast de deskundigheid van de groepsleerkracht meer specifieke deskundigheid nodig. De intern begeleider wordt in dit proces betrokken.
Extra begeleiding omdat de leerstof te weinig uitdaging biedt
Kinderen die meer aankunnen dan de reguliere stof, geven we extra uitdaging. Hun basisstof wordt compacter gemaakt en wordt aangevuld met projecten die verdieping en verbreding geven. Een dag per week is er een leerkracht vrijgeroosterd om deze leerlingen te begeleiden. We bieden deze kinderen veelzijdige opdrachten aan, zoals het ontwerpen van een knikkerbaan, onderzoek doen of projecten volgen die gericht zijn op samenwerking. Ook de rest van de week werken ze aan deze projecten.
Naast ‘pluswerk’ in de klas bieden wij vanaf groep 7 ‘Eurekalessen’. Onder schooltijd krijgen deze kinderen uitdagende opdrachten die passen bij hun ontwikkelingsniveau en manier van leren.
In het schoolondersteuningsprofiel, welke op school is in te zien, wordt beschreven welke extra kennis en mogelijkheden de school kan bieden aan kinderen met een specifieke ondersteuningsbehoefte.