Activerend leren
Activerend en Ontdekkend leren
Kinderen zijn verschillend en leren ieder op hun eigen manier. Bij Het Mozaïek sluiten we ons onderwijs aan op de verschillende onderwijsbehoeften van kinderen; handelingsgericht heet dat in vaktermen. Dat betekent dat we goed kijken naar wat een kind nodig heeft: hoe leert het kind, wat werkt stimulerend of belemmerend en hoe ontwikkelt het kind zich? De leerkracht brengt dit voor ieder kind in kaart.
‘Wij gebruiken onder andere ‘met sprongen vooruit’ om op een speelse manier in de klas te oefenen met rekenen.'
Leerlingen weten wat ze leren
We werken volgens het Activerende Directe Instructiemodel. Dat betekent dat de leerkracht alle leerlingen actief bij de lessen betrekt door verschillende werkvormen en manieren van uitleg te gebruiken. Kinderen weten aan het begin van de les welk doel de les heeft en kijken aan het einde van de les met elkaar of het doel behaald is. Zo beklijft de stof beter en begrijpen kinderen wat ze aan het doen zijn.
Ook zetten we vaak samenwerkende, coöperatieve werkvormen in, zodat kinderen leren samenwerken en ontdekken dat er veel van elkaar te leren valt.
‘'We maken de doelen voor kinderen inzichtelijk; op een datamuur in de klas of we schrijven ze op de weektaak.'